Motorrijden met laagstaande zon - 5 tips

Geplaats 1 december 2022.    bron; Inshared.nl

Wanneer de zon schijnt, trekt u er het liefst op uit met de motor. Maar zorg ervoor dat u goed weet wat u moet doen bij een laagstaande zon. We hebben 5 tips voor u op een rij gezet.

1. Houd uw vizier schoon

Een schoon en helder vizier is altijd belangrijk wanneer u op de motor stapt. Wanneer de zon laag staat ziet u namelijk direct waarom. Een kras of viezigheid wordt extra zichtbaar. Dit belemmert uw zicht en zorgt voor gevaarlijke situaties. Even een doekje over het vizier is een kleine moeite!

2. Zet dimlicht aan

In veel landen om ons heen is het al verplicht om overdag met dimlicht aan te rijden. In Nederland wordt het ook steeds gebruikelijker. Dit is niet voor niets. Met laagstaande zon zorgt dimlicht er namelijk voor dat u beter zichtbaar bent voor tegemoetkomende verkeer.

3. Neem uw zonnebril mee

Dat u goed zichtbaar bent is belangrijk. Dat u andere weggebruikers en verkeerssituaties goed kunt zien is minstens zo nodig. Met een zonnebril kunt u fel licht al behoorlijk filteren om alles goed te blijven overzien bij laagstaande zon. Zorg ervoor dat uw zonnebril comfortabel zit onder uw helm en niet voor afleiding zorgt.

4. Kies voor een zonnevizier

Wanneer een zonnebril geen optie is, is een zonnevizier een goed alternatief. Motorrijders die dagelijks op de weg te vinden zijn, hebben een zonnevizier vaak al omarmd. Zij zijn namelijk vaak rond zonsopgang of zonsondergang op de weg te vinden. Vooral in het vroege voorjaar en najaar staat de zon laag bij vertrek van huis of kantoor. Tijdens deze periodes is het prettig om een speciaal zonnevizier te hebben waarmee u altijd verzekerd bent van goed zicht.

5. Wees extra alert op ander verkeer

Houd er rekening mee dat u niet de enige bent die last heeft van de laagstaande zon. Ook andere weggebruikers kunnen u of elkaar minder goed zien. Daarom is het belangrijk om bij laagstaande zon extra alert te zijn op weggebruikers die minder goed voorbereid zijn op de situatie. Houd bijvoorbeeld genoeg afstand en zorg ervoor dat u op tijd inspeelt op situaties die mogelijk beïnvloed kunnen worden door het felle licht.

Als de zon laag staat, zit schade aan uw motor in een klein hoekje. Zorg daarom altijd voor een goede motorverzekering!

28 mei 2022

Afgelopen maand twee motorrijders verongelukt bij onze oosterburen

De KNMV waarschuwt Nederlanders die naar het buitenland gaan altijd voor te veel overmoed. ,,Je gaat naar een gebied dat je niet kent. Een bocht in de Duitse heuvels is echt wat anders dan een bocht bij ons. Je moet ook niet de fout maken om meteen achter mensen aan te rijden die lokaal bekend zijn. Dan kan het fout gaan. We raden mensen ook aan om niet te lang achter elkaar te rijden, op tijd te rusten. En wees 's avonds voorzichtig met alcohol, als je de volgende dag de weg op gaat."


5 januari 2022.

Het afgelopen jaar zijn opnieuw meer motoren verkocht dan een jaar eerder. In 2021 werden 15.337 motorfietsen verkocht, een stijging van bijna 5 procent, melden brancheverenigingen Bovag, RAI Vereniging en dataleverancier RDC. Sinds het begin van de coronapandemie worden er al meer motoren verkocht. Meer mensen hebben door de pandemie behoefte aan eigen vervoer. De hoogte van de stijging vorig jaar is nagenoeg hetzelfde als het jaar ervoor. Sinds 2008 zijn er niet zoveel motoren op naam gezet als in 2021. Tweedehands motorfietsen bleven qua verkoop stabiel, rond de 52.000. In 2021 werden de meeste motorfietsen verkocht van BMW, Yamaha, Kawasaki, Honda en KTM.


2021 Europees Parlement wil toch APK voor motoren in heel Europa

5 februari 2021 heeft de Commissie Transport en Toerisme van het Europees Parlement ( TRAN ) de Europese Commissie verzocht om motorfietsen op te nemen in de algemene verplichting tot periodieke technische keuring, als onderdeel van een groter plan om verkeersveiligheid in de Europese Unie te vergroten. "Het Europees Parlement wil verplichte periodieke technische keuringen voor alle motorfietsen en bromfietsen in elke lidstaat. Geen uitzonderingen", zo meldt de FEMA. Een woordvoerder van de Europese Commissie zelf zegt tegenover Nieuwsmotor echter dat het gaat om een "suggestie" of "idee", dat in overweging kan worden genomen.

Toch is de APK voor motorfietsen in Nederland niet op héél korte termijn te verwachten, al is het onderwerp na een aantal jaren rust nu opeens wel weer terug op de agenda. Met deze resolutie verzoekt het Europees Parlement namelijk de Europese Commissie om een ​​wetgevingsvoorstel in te dienen, wat dan nog wel de hele politieke cyclus van de Europese politiek moet doorlopen. De Europese wetsbasis voor verplichte technische inspecties ligt nu nog in Richtlijn 2014/45 / EU die in 2018 in werking trad, maar zoals de naam al aangeeft is dit een richtlijn, geen volledige verplichting. Door het kiezen voor andere regels uit de Richtlijn, kon Nederland aan de APK voor motorfietsen ontkomen. Feit is dat er een nieuwe richtlijn gaat komen, vraag is nog wel hoe strict die zal zijn en hoe de recente discussies over (bijvoorbeeld) motorgeluid een rol gaan spelen bij de houding van de Nederlandse politiek in Europa.

 Volgens veel organisaties van motorrijders komen de keuringen er puur om omzet te genereren voor de motorbranche, terwijl volgens de meeste brancheorganisaties het louter om de veiligheid van de motorrijders gaat. In Nederland zijn organisaties als RAI (motorfabrikanten) en BOVAG (motordealers) daarom traditioneel voorstander van periodieke veiligheidskeuringen, maar verzetten organisaties als KNMV en MAG zich juist tegen de APK voor motorrijders. Voorafgaand aan deze richtlijn zijn de aanbieders van technische keuringen, de industrie en de verkeersveiligheidsorganisaties volgens de FEMA (Federation of European Motorcycling Associations) een sterke lobby begonnen om ook motorfietsen op te nemen in de nieuwe richtlijn. Het is daarbij niet ondenkbaar dat sommige organisaties zich minder hard zullen verzetten, bijvoorbeeld omdat ze dezelfde Europese politiek willen bewegen om (hun) periodieke cursussen voor verkeersveilig motorrijden juist wel weer verplicht te stellen.

De overige voorstellen uit het "Roadworthiness Package" gaan over zaken als de Europese uitwisseling van kilometerstanden en andere technische gegevens (zoals keuringen), bij voorkeur in één Europees systeem. Daarnaast wordt gevraagd om meer technische controles van voertuigen langs de weg uit voeren. Ook wordt opgeroepen E-call verder door te voeren en regels rondom nieuwe vervoermiddelen (hoverboards, e-steps).

De ontwerpresolutie over de verkeersveiligheidsaspecten van het technische controlepakket werd binnen de commissie met 48 stemmen vóór en 1 tegen aangenomen. Ala volgende stap moet er nu in het plenaire Europese Parlement over worden gestemd, mogelijk al tijdens de zitting van 2 maart a.s., maar eind maart ligt meer voor de hand. Daarna is het aan de Europese Commissie welke route gevolgd gaat worden om tot een nieuwe richtlijn te komen, die dan ook weer aan het Europees Parlement en de Europese Raad voorgelegd gaat worden.



Meer motoren  de weg op in 2020.

De verkoop van nieuwe motorfietsen steeg vorig jaar met bijna 5 procent tot 14.622 stuks vergeleken met 2019.In het voorjaar zorgden lockdowns voor verstoringen bij de productie en toelevering, waardoor winkels niet werden bevoorraad. Maar na de zomer was een sterke inhaalslag te zien, die tot in december aanhield. In die maand werden bijna 140 procent meer nieuwe motoren geregistreerd dan een jaar eerder.

Het Duitse BMW was het populairste nieuw verkochte motormerk met een marktaandeel van 17,4 procent, gevolgd door de Japanse merken Yamaha, Kawasaki en Honda en het Oostenrijkse KTM.

Bij de vakhandel werd in 2020 het recordaantal van 52.175 tweedehands motorfietsen verkocht, 11 procent meer dan in 2019. Ook hier was in maart een dip te zien, waarna de verkoop van tweedehands motoren een duidelijke vlucht nam. In december steeg de verkoop met bijna een kwart.

Bron:   ED


Routes en tracks importeren via Bluetooth

Je kunt twee soorten bestanden van een apparaat met Bluetooth importeren naar je TomTom Rider:

  • GPX-bestanden - deze worden tracks nadat ze zijn geïmporteerd.
  • ITN-bestanden - deze worden routes nadat ze zijn geïmporteerd.

    Tip: ITN-bestanden zijn TomTom's eigen reisplanbestanden.

Ga als volgt te werk om een of meer routes en tracks te importeren:

  1. Selecteer Mijn routes in het hoofdmenu.

    Bluetooth is ingeschakeld op je Rider.

  2. Schakel Bluetooth in op het apparaat waarvan je de tracks wilt importeren.
  3. Gebruik een bestandsbeheerapp op het apparaat om de track- of routebestanden te vinden.
  4. Selecteer het bestand of de bestanden die je wilt versturen en deel ze via Bluetooth.

    Let op: de procedure voor het delen van bestanden kan per apparaat verschillen.

    Let op: bepaalde Android-apparaten bieden geen ondersteuning voor het delen van GPX- en ITN-bestanden via Bluetooth zonder gebruik van een speciale app voor het delen via Bluetooth. Deze apps zijn beschikbaar in Google Play.

  5. Selecteer je TomTom Rider uit de lijst van beschikbare apparaten.
  6. Selecteer Accepteer op je Rider om de tracks via Bluetooth te accepteren.

    De tracks worden ontvangen en geïmporteerd.

  7. Selecteer OK.

    Je geïmporteerde routes en tracks worden weergegeven in Mijn routes.

ROUTE BESTANDEN IMPORTEREN/EXPORTEREN
naar en vanuit het programma Garmin Basecamp


A. Algemeen;
1. Laptop/computer in orde.
2. Garmin Expres en laatste updates voor kaarten en/of firmware geïnstalleerd.
3. Garmin Basecamp geïnstalleerd en instellingen aangepast.
4. Sluit je Garmin navigatiesysteem met de usb kabel aan de computer
5. Maak eventueel een map aan op je bureaublad met de naam "Routebestanden"
B. Een route bestand met de extensie .gdb of .gpx dat toegevoegd is aan een mail opslaan naar een bepaalde plaats op je harde schijf van de computer;
1. Klik eenmaal met de linkermuisknop op het route bestand om het te selecteren en vervolgens eenmaal met de rechtermuisknop en er verschijnt een popup menu, kies bij een enkel bestand voor "opslaan als" en als er meerdere bestanden zijn voor "alles opslaan".
2. Er verschijnt een venster met de naam en de locatie waar het bestand of de bestanden worden weggeschreven, je kunt deze aanpassen naar behoefte. Klik op OK en maak eventueel een notitie van de bestandsnaam en bestandmap.
C. Route bestanden openen en bekijken in Basecamp en vervolgens exporteren naar jouw navigatie systeem;
1. Klik in de Bibliotheek op een lijstmap of maak er een aan met de naam "Routes 2020"
2. klik op bestand in de bovenste werkbalk en kies "Importeer naar Routes 2020."
3. Klik in de linkerkolom van het nu verschenen venster op "bureaublad" en vervolgens dubbelklikken op je pas aangemaakte map "Routebestanden"
4. Selecteer het te kiezen bestand door er eenmaal op te klikken en klik vervolgens op "Openen", het gekozen bestand staat nu in de lijstmap "Routes 2020"
5. Klik of Dubbelklik op deze bestandsnaam om de route zichtbaar te maken op de kaart en te selecteren.
6. Onderaan het bovenste vak van de Bibliotheek zie je jouw navigatie systeem staan bijv. Zumo 550 met daaronder een mapje interne geheugen, daar moet de route naar toe. De makkelijkste manier is om het bestand te selecteren en met de ingehouden linkermuisknop naar het mapje te slepen en als de cursor veranderd in een pijltje met een kruisje de linkermuisknop weer los te laten. Er verschijnt een groen lijntje en het bestand wordt op je navigatie geschreven.
7. Koppel je navigatie los van de computer en start na een korte pauze je navigatie opnieuw op en volg de aanwijzingen om de route te importeren.
Klik HIER  om een filmpje van MrGps te bekijken



D. Route(s) exporteren via Windows Verkenner naar je navigatie:

1.     Navigatie aansluiten op een computer

2.     Open verkenner door eenmaal te klikken op het gele icoontje onder op de taakbalk

3.     Op het beeldscherm zie je nu de bestanden die op je computer staan en door aan de linkerzijde op een map te klikken zie je aan de rechterzijde de inhoud verschijnen.

4.     In de map “Downloads” staan misschien routes die je van internet hebt gedownload of anders kun je de locatie openen waar je routes hebt opgeslagen die je via e-mail hebt ontvangen. (zie A5 en B1 t/m 2)

5.     Na het openen van een map met routes selecteer je een route-bestand door er eenmaal met de linkermuisknop op te klikken. Door de linkermuisknop ingedrukt te houden kun je het bestand verslepen en kopiëren naar een andere plaats.

6.     Aan de linkerzijde van het beeldscherm zie je de bestanden op je computer maar ook de aangesloten apparaten waaronder je navigatiesysteem. Klik eerst op het kleine driehoekje voor de naam van jouw navigatiesysteem nu verschijnen eronder de bestandmapjes die op het apparaat staan waaronder een mapje met GPS-bestanden, sleep hier de door jou gekozen route/track naar toe en laat de linkermuisknop los. Na het uitwerpen en afkoppelen van je navigatiesysteem moet de route eerst nog geïmporteerd worden door jouw navigatiesysteem. Een track bestand wordt meestal rechtstreeks geïmporteerd naar “Spoor” op je apparaat.

E. Tot slot:

Je hebt nu een route geïmporteerd en op je navigatie geplaatst die je als bijlage van een e-mail hebt ontvangen. Een routebestand kan je ook van internet eerst naar je computer downloaden en op dezelfde manier als omschreven op je navigatie plaatsen.

Een geïmporteerde route in Basecamp kun je eerst nog wijzigen, herrekenen etc. etc. voordat je hem exporteert naar je navigatie systeem.



Steeds meer mensen halen motorrijbewijs

Steeds meer mensen halen hun motorrijbewijs. Dat meldt brancheorganisatie Bovag na een analyse van cijfers van het CBR. In 2019 zijn 30.076 mensen geslaagd voor het motorrijexamen, een stijging van 4,6 procent in vergelijking met 2018.

Goed rijden in een groep? Zo doe je dat veilig en ontspannen

Zeg nou zelf: samen met je motormaten een lange toertocht rijden is toch het allermooiste wat er is? Wij helpen je graag op weg met deze handige tips voor ontspannen en veilig rijden in een groep.

Kies voor kleine groepen

Als je voor het eerst in een groep rijdt, komt er veel op je af. Links, rechts, voor en achter: overal om je heen bewegen motorfietsen, vaak dichterbij dan je gewend bent. Dat geldt niet alleen voor beginners; ook voor meer ervaren rijders vraagt rijden in een groep altijd extra oplettendheid. Rijd daarom liefst in kleine groepen van maximaal zo’n 5 tot 6 personen. Zo blijft het voor iedereen leuk.

Denk vooruit

Ver vooruit denken is van levensbelang, bij rijden in groepen nog meer dan solo. Waar zitten de risico’s, in het verkeer en op de weg? Als jij ze tijdig ziet, herkent en ernaar handelt, is de helft al gewonnen. Dat geldt uiteraard ook voor het ‘lezen’ van een bocht en de juiste positie kiezen op de weg. Zodat iedereen in de groep gecontroleerd en voorspelbaar kan rijden.

Baksteenformatie

Bij rijden in groepen valt vaak de term ‘baksteensgewijs’: rijden in versprongen verband, links en recht schuin achter elkaar in dezelfde rijbaan, je rijdt dan als groep redelijk compact, terwijl elke rijder redelijk wat ruimte voor zich heeft om te kijken en te remmen.

Houd afstand, ook in een groep

Wat is genoeg afstand? Wil je ontspannen rijden, hanteer dan ook in groepen de bekende tweesecondenregel: twee volle seconden afstand van je voorligger, ongeacht je rijsnelheid. Die meet je simpel door te tellen: één-en-twintig, twee-en-twintig… En let op: deze vuistregel geldt onder normale, droge omstandigheden bij goede grip. Bij slecht weer, mist, regen of mogelijke gladheid neem je uiteraard nog wat extra marge.

Word geen achterblijver

Rijden jullie met een mix van ervaren groepsrijders en nieuwkomers? Dan is ook de positie van elke rijder in de groep belangrijk.

Minder ervaren rijders kunnen maar beter vooraan in de groep rijden. Zo’n nieuwkomer kan dan mede zelf een tempo kiezen dat voor de rijders erachter goed te volgen is. Nadeel kan zijn dat het ‘groentje’ zich door de volgers opgejaagd voelt en boven zijn/haar kunnen gaat rijden. En als het tempo voorin te laag is, is dat soms (te) hinderlijk voor de snelle volgers. Start een rookie achteraan, dan is de kans groot dat hij/zij vaak gaten moet dichtrijden om bij de groep te blijven.

Voor beide opties is wat te zeggen. Oplossing: overleg vooraf over de voors en tegens en maak heldere afspraken. Dan is het voor iedereen helder, veilig en vooral: prettig!

Lees de bocht

Hoe overzichtelijk is die volgende bocht? Is het een mooie doordraaier, loopt-ie wijd uit of gaat-ie knijpen? Elke motorrijder heeft wel eens een bocht verkeerd ingeschat, met een spannend momentje tot gevolg. Dat wil je liever niet, zeker niet in een groep. Kies dus ruim voor de bocht positie voor jouw optimale lijn en kijk ‘door de bocht heen’. Geloof ons, dat scheelt hartkloppingen…

Maak een taakverdeling

Wie weet de weg? Het mooist is als elk lid van jullie groep zelf navigatie bij zich heeft, via gps of met zo’n mooie retro ‘routerol’. Lukt dat niet, laat dan een ervaren rijder met gps voorop gaan met een ervaren man/vrouw erachter en daarna de nieuwkomer(s) en/of rijders zonder navi, gevolgd door ervaren rijders achteraan. De nummer twee kan dan indien nodig bij onduidelijke punten in de route even wachten, de rest van de groep de weg wijzen, en vervolgens weer terugrijden naar zijn positie voorin de groep.

Verbeter je rijkunsten!

Tips.

Er zijn motorverzekeringen die op zich geen winterstop hebben, maar bieden wel de mogelijkheid om de polis tussendoor kosteloos aan te passen. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om tijdens de wintermaanden de volledig-casco verzekering om te zetten in WA met diefstal e.d. Scheelt toch vaak enkele tientjes per maand.
  • Maak je motor voor de winter goed schoon. In de winter kan het vuil uitdrogen en in het voorjaar zeer moeilijk te verwijderen zijn. Verwijder zeker insecten op lakdelen, omdat die uiteindelijk je lak na een aantal maanden kunnen aantasten (en verkleuren).
  • Vergeet niet om ook je helm en vizier schoon te maken. Het vizier van de helm wordt anders aangetast.
  • Voor eenvoudig reinigen van velgen, motorblok, remklauwen e.d. kun je Dasty Classic Ontvetter van de Wibra gebruiken (makkelijk in gebruik, goedkoop en een bijzonder goede werking). Wel heel goed schoonspuiten na gebruik.
  • Heb je een ijzeren tank, vul deze zo ver mogelijk met benzine om eventuele  roestvorming te voorkomen.
  • Een accu kan stuk gaan als die niet wordt gebruikt voor een aantal maanden (bijv. door te verre ontlading). Om dit te voorkomen kun je een druppellader aansluiten en je hebt verder geen omkijken meer. Onze ervaring is uitstekend met de Optimate 3 voor normale motoren en Optimate 4 Dual voor motoren met Canbus.
  • Staat je motor in een garage of schuur: doe je motor onder een oude 1 persoons matrasovertrek (past ideaal, alleen niet geschikt voor vochtige ruimtes) of een ademende motorhoes voor binnen Dit voorkomt stof/vuil in de wintermaanden op je motor en is je motor als nieuw als die uit de winterslaap haalt.
  • Olie verversen inclusief oliefilter kun je het beste voor de winter doen
  • Een mooie gelegenheid om je ketting eens grondig te reinigen. De kettingreiniger S100 doet echt wonderen. Opspuiten, goed laten intrekken (15-20 minuten wachten conform de instructie) en daarna simpel afspuiten met harde waterstraal (geen hogedrukreiniger nodig). Je zult verstelt staan hoe eenvoudig en schoon je ketting op deze manier wordt. Daarna niet vergeten opnieuw in te spuiten. En ja, ook weer met S100. Die heeft toch de beste slingervastheid (zie ook diverse tests en is ook onze eigen ervaring).
  • Even starten om te checken of ie het nog doet, is absoluut uit den boze tijdens de winterstalling. Je krijgt dan condensvorming in het blok, olie. Als je start dan is het belangrijk dat je ook een stukje gaat rijden, zodat het blok  goed warm wordt. Let er op dat je bent verzekerd!
  • Heb je delen die gevoelig zijn voor roestvorming (zeker als je doorrijdt in de winter): gebruik  om ze tegen vocht, roest en oxidatie te beschermen (niet op remdelen spuiten!).
  • Verplaats de motor elke maand iets naar voor of naar achteren (of opbokken met de wielen van de grond). Hiermee voorkom je karkasvervorming van je banden. Het is te adviseren de banden ongeveer een half bar harder op te pompen dan de normale bandenspanning.
  • Heb je tijdens de najaar en voorjaar last van het beslaan van je vizier (of rijden in de regen), dan biedt FogCity een permanente oplossing.

Nederlanders van 50 jaar en ouder stappen steeds vaker op de motor. Het aantal mensen met een motorrijbewijs en een eigen motor is gegroeid, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau Voor de Statistiek (CBS). 

Nederland telt dit jaar ruim 647.000 geregistreerde motorbezitters, 5.000 meer dan vier jaar geleden. Daarvan zijn er 272.000 in bezit van mensen tussen 50 en 65 jaar. In deze leeftijdscategorie steeg in dezelfde periode ook het aantal mensen met een motorrijbewijs met 17 procent.

Onder mensen van 65 jaar en ouder nam het motorbezit met 30 procent toe en het aantal mensen met een motorrijbewijs met 4 procent.

IIn Drenthe hebben relatief de meeste inwoners een motorrijbewijs: 143 per 1000 inwoners. Zeeland is een goede tweede. Het Overijsselse Dalfsen spant als gemeente de kroon. Van elke 1000 inwoners hebben er 180 een motorrijbewijs en 101 een motor. Motoren zijn in Rotterdam en Amsterdam het minst populair. Waar de motor onder vijftigplussers in populariteit groeit, raakt die onder Nederlanders tussen 30 en 50 jaar meer uit de gratie. In de afgelopen vier jaar daalde het bezit van een motorrijbewijs met 13 procent en het motorbezit met 12 procent.

Tip : 

Voorkom dat rubbers in aanraking komen met WD40. Rubbers dienen te worden behandeld met siliconenspray (weer opletten dat die niet op de verkeerde plekken komt).

Tip : 

Om een pijnlijk zitvlak te voorkomen is het van belang dan je goed contrleert of je broek naden heeft op het zitvlak die kunnen gaan irriteren (denk ook aan ondergoed). Eventueel kun je een wielrennersbroek met zeemleer onder je motorbroek aantrekken.

Tip : 

Als je een nieuwe helm wilt kopen kopen: pas verschillende merken. Ze hebben allemaal een andere pasvorm en het ene merk zal niet fijn zitten, terwijl een ander merk juist beter bij de vorm van je hoofd past. Let er op dat de helm ruim genoeg is en je geen drukpunten op je hoofd hebt, want dan ben je bijna verzekerd van hoofdpijn. Een goede richtlijn is dat als je met 1 hand achter op de helm drukt, dan moet je aan de voorzijde met een wijsvinger tussen je voorhoofd en helm kunnen komen (minimaal 2 kootjes van je vinger).

Tip : 

Bij het verwisselen van bougies is het belangrijk dat je alles goed schoon spuit voordat je de oude bougie er uit draait. Hiermee voorkom je dat er vuil in de cilinder kan komen met alle gevolgen van dien. Doe dit het liefst met een compressor even schoonspuiten (lucht). Mocht je deze niet hebben, kun je eventueel ook een fietsenpomp gebruiken.

Tip :

Heb je een ijzeren tank, doe dan je tank helemaal vol met benzine voor de winterstop om roestvorming te voorkomen.

Tip : 

Let op met lange veters in je schoenen (lussen). Het is niet zonder reden dat motorschoenen zelden voorzien zijn van veters of er een afdekking over hebben. Reden is simpel: mocht de veter zich om de rempedaal of schakelpook haken, dan is dat zonde van je motor als je voor het verkeerslicht moet stoppen. Het zal namelijk een spannende uitdaging worden om je voeten snel genoeg aan de grond te krijgen als deze vast zitten aan de pedaal of pook (en hopelijk geen letsel doordat je voet onder je motor komt).

Tip : 

Ga je met een groep rijden, neem dan gerust een pauze om de 50km (binnendoor) ipv van uren door te rijden. Niet iedereen heeft hetzelfde comfort op de motor en als je eenmaal last hebt aan je achterwerk, is de lol er snel vanaf. Je kunt tevens even de benen strekken en meestal ook even gezellig en goed om eventueel tips uit te wisselen ;-).

Tip : 

Ververs minimaal 1x per 2 seizoenen je remvloeistof. Oude remvloeistof zorgt ervoor dat ie minder bestand is tegen de hoge druk in de remleidingen. Je remkracht zal daardoor afnemen. Bij een noodstop is het toch fijn dat je de volle remvertraging kunt gebruiken i.p.v. dat je de remhendel tot het handvat kunt in knijpen.

De technische achtergrond hiervan is als volgt: de samenstelling van de remvloeistof verandert doordat deze vocht aantrekt in de loop van de tijd (hygroscopisch). Daardoor verandert de bestendigheid tegen druk, deze wordt minder. Remvloeistof krijgt door het vocht een lager kookpunt en kan vervolgens verder worden samengedrukt).

Tip : 

Het aantal schakels in een motorketting is het aantal "asjes" die de ketting heeft. Een ketting van 112 schakels heeft dus 112 asjes. De clip- of klinschakel zorgt er dus niet voor dat de ketting meer schakels krijgt, maar verbindt er 2. Bij motoren is het altijd aan te raden om klinkschakels te gebruiken. Clip-schakels hebben een minder stevige verbinding en staat meer torsie toe (heeft meer speling).

Tip : 

Heb je ventielen die moeilijk toegankelijk zijn: er zijn speciale haakse verleng-ventielen verkrijgbaar die er even opgedraaid kunnen worden, zodat het oppompen van je banden een stuk eenvoudiger is. Klein, simpel en eenvoudig onder de buddyseat op te bergen (even zoeken in de webshop op 'haaks ventiel'.

Tip : 

Als je je motor verkoopt of schorst, dan krijg je tegenwoordig geen overzicht meer van het aantal schadevrije jaren. Deze kun je echter altijd opvragen bij Stichting Efficiente Processen Schadeverzekeraars. Dit is aan te raden aangezien verzekeringsmaatschappijen ook fouten maken. Dit gaat meestal goed, maar we hebben gezien dat bij een schorsing na 3 maanden het aantal schadevrije jaren plotseling naar 0 was bijgesteld ipv van het aantal schadevrije jaren dat voor de schorsing was opgebouwd.

Tip : 

Als je teervlekken op de lak hebt, smeer deze dan in met margarine (boter). Je kunt dan de teervlekken met een zachte doek daarna makkelijker verwijderen.

Tip: 

Heb je een scheurtje in je zadel of is je dek slecht: repareren is vaak mogelijk bij elke meubelstofferder of ook zaken die gespecialiseerd zijn. Dit is vaak een heel stuk goedkoper dan een nieuw zadel bestellen.

Geert Doddema stelt zich voor;

In 1964 begon ik mijn motor carrière met een ééncilinder BMW van 250 cc, bouwjaar 1951 die over het formidabele vermogen van 12 pk beschikte. In die tijd kon je je hiermee prima vertonen, je had een kwaliteits motor. Ik heb die motor nog steeds en ik hoop deze z.g. R 25 binnenkort, volledig gerestaureerd , weer op de weg te zetten. Met de toename van het verkeer wilde ik wat meer pk's hebben en ik kocht zo'n dertig jaar geleden een Indiase Royal Enfield die 18 pk zou leveren. Die pk's heb ik er echter nooit uit kunnen halen. Met wat extra werk kreeg ik er 10 km extra uit maar de aankoop was een teleurstelling. Ik verkocht de motor en was dus weer terug bij af. De BMW bleef in de mottenballen.

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en zo kocht ik een twintig jaar geleden, de kinderen waren inmiddels het huis uit, een Honda Bol d'Or 900 F2 met bouwjaar 1983. Een wereld ging voor mij open. Reed en rijdt nog steeds geweldig maar voor duo gebruik toch minder geschikt en zo verscheen de eerste Gold Wing, een 1100. Mijn vrouw vond dit een hele verbetering. Voor het kleine werk kocht ik een leuke Honda 350 Four en een tweede en nog eens twee voor de onderdelen zodat de garage tamelijk vol begon te lopen. Er bleek nog wel een Gold Wing 1200 in te passen, een klasse luxer en mooier dan de 1100 maar het roer moest om. Ik hield de BMW, kocht er een R25/2 bij en de Bol en de GW 1200 mochten blijven. De rest verkocht ik zodat er ruimte was om een R25/3 te kopen.

Er bestaat een z.g. BMW Mono Club die diverse ritten organiseert verspreid over Nederland.

Het gebruik van navigatiesystemen heeft hierbij geen prioriteit. De belangstelling gaat meer uit naar leeftijd,conditie en originaliteit van de oude beestjes. Af en toe moet er onderweg ambachtelijk worden gesleuteld waarbij natuurlijk veel gratis advies wordt verstrekt. Er zijn geen windschermen of dagtellers en de olievoorraad wordt met de peilstok bewaakt. Funktionaliteit boven design.

Met mijn GW 1200 heb ik bij de Mono Club weinig te zoeken en op aanraden van Gerard van Vijfeijken werd ik lid van MTC-helmop waar ik nu ongeveer een jaartje meerijd. Een nieuwe en goede ervaring. Ritten keurig geregeld, wegzetsysteem wordt consequent toegepast maar het was wel even wennen om in groepsverband met hogere snelheid te rijden. Kwestie van meer doen. 

Geert Doddema

---------------------------------------------//----------------------------//--------------------------------


Beste mensen een tip van Jan van Dorst voor Helm op.

30 Juli jl. was ik met Jose op bezoek bij een bevriend stel in Duitsland. Ook enthousiaste motorrijders.  De rit naar hen toe 200 Km. Op zondag 30 juli zouden wij een tocht maken rondom Munster van ongeveer 180 Km. Na een koffie pauze stapte we weer op de motor, ik starte prrt plof niets. Geen spat stroom meer.  Helaas geen buitenland dekking van de ANWB. Reisverzekering bood ook geen hulp. Dan maar naar de ADAC gebeld op aanraden van de ANWB gezegd dat ik betalende klant was en hulp nodig had. De monteur die ik vervolgens aan de lijn kreeg vroeg een uurloon van, jawel, €. 213,- tweehonderd dertien Euro. Snel even de uren die hij waarschijnlijk zou gaan maken, voor het plaatsen van een nieuwe accu opgeteld,  kwam ik al gauw op zo rond de zes- a zevenhonderd euries uit. Dus maar aanhanger geregeld  en motor bij Honda dealer voor de deur gezet. Volgende dag, maandag nieuwe accu er in en zaakje was weer gefikst.

Wijze les uit deze als je ook verzekerd bent bij de ANWB, buitenland dekking aan zetten.    

Grtzzz Jan

Noot;  Als je lid bent van de KNMV en een WA-verzekering hebt afgesloten dan heb je recht op pechhulp in Nederland en Europa.


Tip: 
Zet je motor in de vrij als je langer voor een verkeerslicht staat. Bij sommige motoren kan de koppelingsstift anders flink heet worden hetgeen de werking en slijtage aan dat deel niet ten goede komen.

Tip: 
Als je de bougies verwisselt van je motor, maak eerst de kop schoon door bijvoorbeeld te blazen met een compressor of eventueel een fietsenpomp. Doe je dat niet, bestaat de kans dat er vuil of misschien wel kleine steentjes in je cilinder vallen met alle gevolgen van dien.

Tip: 
Rij nooit te dicht achter een vrachtauto, ook al houdt ie je lekker uit de wind. Ten eerste ziet de chauffeur jou niet, maar ook als er een abrupte rem actie door de vrachtauto wordt uitgevoerd, ben je gegarandeerd te laat aangezien je geen enkel zicht hebt op wat er voor de vrachtauto gebeurd.

Houdt ook altijd voldoende afstand achter een stilstaande vrachtauto. Stel hij steekt achteruit, dan is het handig dat er enige afstand is dat je nog kunt reageren mocht hij je niet hebben gezien. Probeer je ook zo op te stellen als je er achter staat dat je zichtbaar staat in de spiegels (indien mogelijk).

Tip:

Installeer de 112-app op je smartphone dan maak je in geval van nood snel contact met de noodhulp diensten en kun je de locatie van een eventueel ongeval doorgeven. De 112-app kun je hier downloaden.

Tip:

Gebruik nooit benzine, diesel, petroleum, sticker verwijderaar op een windscherm of kuipruit. Het kunststof zal wit uitslaan en is niet meer weg te krijgen. Uiteraard geldt hetzelfde voor je motorvizier. Gebruik water, eventueel met insectenspray of zeepsop om vuil weg te krijgen en let er op dat je doek schoon is om krassen te voorkomen.

Tip:

Kijk uit met helmen in de aanbieding (die al langer liggen): het piepschuim in de helm wordt door de jaren heen harder en verliest uiteindelijk zijn demping (gemiddeld geven fabrikanten als Shoei 5-7 jaar aan). Als een helm al 5 jaar of langer ligt (we zijn het al tegen gekomen, ook op de Motorbeurs Utrecht) dat ook hiervan de demping minder is. Dit zal niet zo snel gaan als in de buitenlucht, maar wel iets om rekening mee te houden.

Tip:
Zet in je telefoon de nummers van de ANWB Wegenwacht, ADAC e.d. voor als je een keer pech krijgt. Scheelt een hoop gezoek of geloop naar een praatpaal op het moment dat je pech krijgt met je motor.

Maak tevens een contactpersoon aan onder de naam ICE (In Case of Emergency) en zet daar het nummer onder dat gebeld kan worden in nood door hulpverleners. Dit is internationaal algemeen bekende term onder hulpverleners.

Let op: indien je een beveiligingscode hebt op je telefoon werkt dit laatste uiteraard niet. Iets om over na te denken (alternatief achterzijde telefoon sticker met ICE: 999-9999999 of ipv je naam in je telefoon in het beveiligingsscherm kun je eveneens de ICE neerzetten).